zMešal / MashUp by: Stane Špegel
"Dober
umetnik
kopira,
izjemen
umetnik
krade",
je
citat
velikega
Pabla
Picassa,
ki
so
ga
za
svojega
pred
desetletjem
vzeli
tudi
glasbeniki
in
z
besedno
skovanko
»MashUp«
definirali
mešanje
dveh
ali
več
starih
skladb
v
nove
glasbene
kreacije.
Tako
so
se
v
novih
stvaritvah
skupaj
znašle
prej na videz nezdružljive skladbe iz popolnoma različnih glasbenih zvrsti in obdobij.
»MashUp«
se
je
v
zadnjih
letih
razširil
tudi
na
druga
polja
umetniškega
ustvarjanja,
tudi
likovnega.
Vsekakor
gre
za
fenomen
vreden
kopiranja
in/ali
(po Picassu) kreativne kraje, zato sem pripravil multimedijski projekt »zMešAnke«.
Z
uporabo
digitalnih
grafičnih
orodij
sem
likovne
mojstrovine
nekaterih
najvidnejših
slikarjev
preteklega
pol
tisočletja
transformiral
v
nove
zgodbe.
Nekatere
izmed
njih
kritično
opozarjajo
na
nerazveseljivo
družbeno
realnost
lahkotnosti
ustvarjanja
»lažnih
novic«
(fake
news),
ki
so
danes, v dobi množičnih medijev, še posebej nevarne, če so “MashUp” resničnih in preverjenih novic.
Multimedijski
projekt
je
sestavljen
iz
32-ih
grafik/slik,
v
katerih
so
združeni
likovni
elementi
iz
več
kot
sto
likovnih
mojstrovin.
Digitalne
grafike
spremlja
tudi
online
virtualna
razstava
in
kratke
video
transformacije,
podložene
in
sinhronizirane
s
skrbno
izbrano
glasbo
največjih
imen
klasične
glasbe.
»zMešAnke« so tudi moj prispevek k Evropskemu letu kulturne dediščine.
Recenzija:
V
predprostoru
male
dvorane
Kulturnega
doma
Velenje
v
poletnem
času
gostuje
multimedijski
projekt
Staneta
Špegla
z
naslovom
“zMešAnke
(stare
slike
–
nove
zgodbe)”.
Za
domiselnim
imenom
projekta
se
skriva
večplasten
in
obenem
provokativen
konglomerat,
ki
ima
v
naboru
32
grafik
implementiranih
več
kot
sto
likovnih
mojstrovin
iz
preteklega
pol
tisočletja.
Da
ne
bi
končni
rezultat
izpadel
ceneno,
je
bil
za
homogenost
likovnega
zlitja
različnih
slikarskih
pristopov
in
tehnik
potreben
visok
nivo
obvladovanja
digitalnih
retuš,
potrpežljivosti
pri
odkrivanju
primernih
motivov,
predanosti
detajlu
in
občutku
za
grafično
kompozicijo.
Izbor
in
fuzije
likovnih
motivov
so
premišljene
in
umetelno
zmontirane.
Le
oko
poznavalca
lahko
v
večini
primerov
razbere
mimikrirane
originale
oziroma
njihove
sestavne
dele.
Gre
za
pisan
opus
artefaktov,
ki
ravno
zaradi
svoje
igrive
provokacije
zameglijo
mejo
med
afirmacijo
in
dilemo
tovrstnega
početja.
Rezultat
je
domiseln
umetniški
eksperiment,
ki
bo
ob
primernem
vodenju
po
razstavi
mravljinčil
tudi
mlajše
obiskovalce.
Sporočilnost
likovnih
manipulacij
je
bila
ob
otvoritvi
razstave
na(d)grajena
še
z
video
transformacijo
grafik,
ki
jih
je
ob
skrbno
izbrani
muzikalni
podlagi
največjih
imen
klasične
glasbe
Špegel
oživel
na
njemu
svojevrsten
način.
Slika
miruje,
da
se
lahko
premika.
Glasba
sporoča,
kar
slika
omogoča.
Nauk
projekta
je
sodoben
in
opozarja
na
pereče
manipulacije
resničnosti.
Vsega,
kar
nas
dnevno
zavaja
in
odmika
od
resničnega
sveta.
Gre
za
t.i
Fake
news
ali
lažne,
ponarejene,
kopirane,
zmanipulirane
novice.
Tehnologija
se
je
vrinila
že
tako
globoko
v
realnost,
da
dotična
zvrst
oblikovanja
informacij
dosega
izjemno
dovršen
nivo
izdelave.
To
postavlja
pod
velik
vprašaj
treznost
presoje
o
verodostojnosti
videnega.
Zato
je
bojazen
o
prevladujočem
paralelnem
svetu,
ki
kroji
življenja
Zemljanov
s
pomočjo
neresnic,
upravičena.
Tudi
zMešAnke
manipulirajo
z
motivi
likovnih
mojstrovin,
a
pri
tem
ohranjajo
visoko
stopnjo
spoštljivosti
do
originalov.
Pieteta,
ki
je
iskrena
in
predvsem
resnična. Stane, hvala za poučno avtorsko provokacijo in tvoj umetniški doprinos k Evropskemu letu kulturne dediščine.
Bojan Pavšek, oblikovalec vizualnih komunikacij in arhitekt