zMešal / MashUp by: Stane Špegel
"Dober   umetnik   kopira,   izjemen   umetnik   krade",   je   citat   velikega   Pabla   Picassa,   ki   so   ga   za   svojega   pred   desetletjem   vzeli   tudi   glasbeniki   in   z besedno   skovanko   »MashUp«   definirali   mešanje   dveh   ali   več   starih   skladb   v   nove   glasbene   kreacije.   Tako   so   se   v   novih   stvaritvah   skupaj   znašle prej na videz  nezdružljive skladbe iz popolnoma različnih glasbenih zvrsti in obdobij. »MashUp«   se   je   v   zadnjih   letih   razširil   tudi   na   druga   polja   umetniškega   ustvarjanja,   tudi   likovnega.   Vsekakor   gre   za   fenomen   vreden   kopiranja   in/ali (po Picassu)  kreativne kraje, zato sem pripravil multimedijski projekt »zMešAnke«. Z    uporabo    digitalnih    grafičnih    orodij    sem    likovne    mojstrovine    nekaterih    najvidnejših    slikarjev    preteklega    pol    tisočletja    transformiral    v    nove zgodbe.      Nekatere   izmed   njih   kritično   opozarjajo   na   nerazveseljivo   družbeno   realnost   lahkotnosti   ustvarjanja      »lažnih   novic«   (fake   news),   ki   so danes, v dobi množičnih medijev, še posebej nevarne, če so “MashUp” resničnih in preverjenih novic. Multimedijski   projekt   je   sestavljen   iz   32-ih   grafik/slik,   v   katerih   so   združeni   likovni   elementi   iz   več   kot   sto   likovnih   mojstrovin.   Digitalne   grafike spremlja   tudi   online   virtualna   razstava   in   kratke   video   transformacije,   podložene   in   sinhronizirane   s   skrbno   izbrano   glasbo   največjih   imen   klasične glasbe. »zMešAnke« so tudi moj prispevek k Evropskemu letu kulturne dediščine.
stane.spegel multimedijska.razstava
Recenzija: V   predprostoru   male   dvorane   Kulturnega   doma   Velenje   v   poletnem   času   gostuje   multimedijski   projekt   Staneta   Špegla   z   naslovom “zMešAnke   (stare   slike   –   nove   zgodbe)”.   Za   domiselnim   imenom   projekta   se   skriva   večplasten   in   obenem   provokativen   konglomerat,   ki   ima v   naboru   32   grafik   implementiranih   več   kot   sto   likovnih   mojstrovin   iz   preteklega   pol   tisočletja.   Da   ne   bi   končni   rezultat   izpadel   ceneno,   je   bil za   homogenost   likovnega   zlitja   različnih   slikarskih   pristopov   in   tehnik   potreben   visok   nivo   obvladovanja   digitalnih   retuš,   potrpežljivosti   pri odkrivanju   primernih   motivov,   predanosti   detajlu   in   občutku   za   grafično   kompozicijo.   Izbor   in   fuzije   likovnih   motivov   so   premišljene   in umetelno   zmontirane.   Le   oko   poznavalca   lahko   v   večini   primerov   razbere   mimikrirane   originale   oziroma   njihove   sestavne   dele.   Gre   za pisan   opus   artefaktov,   ki   ravno   zaradi   svoje   igrive   provokacije   zameglijo   mejo   med   afirmacijo   in   dilemo   tovrstnega   početja.   Rezultat   je domiseln    umetniški    eksperiment,    ki    bo    ob    primernem    vodenju    po    razstavi    mravljinčil    tudi    mlajše    obiskovalce.    Sporočilnost    likovnih manipulacij   je   bila   ob   otvoritvi   razstave   na(d)grajena   še   z   video   transformacijo   grafik,   ki   jih   je   ob   skrbno   izbrani   muzikalni   podlagi   največjih imen   klasične   glasbe   Špegel   oživel   na   njemu   svojevrsten   način.   Slika   miruje,   da   se   lahko   premika.   Glasba   sporoča,   kar   slika   omogoča. Nauk   projekta   je   sodoben   in   opozarja   na   pereče   manipulacije   resničnosti.   Vsega,   kar   nas   dnevno   zavaja   in   odmika   od   resničnega   sveta. Gre   za   t.i   Fake   news   ali   lažne,   ponarejene,   kopirane,   zmanipulirane   novice.   Tehnologija   se   je   vrinila   že   tako   globoko   v   realnost,   da   dotična zvrst   oblikovanja   informacij   dosega   izjemno   dovršen   nivo   izdelave.   To   postavlja   pod   velik   vprašaj   treznost   presoje   o   verodostojnosti videnega.   Zato   je   bojazen   o   prevladujočem   paralelnem   svetu,   ki   kroji   življenja   Zemljanov   s   pomočjo   neresnic,   upravičena.   Tudi   zMešAnke manipulirajo   z   motivi   likovnih   mojstrovin,   a   pri   tem   ohranjajo   visoko   stopnjo   spoštljivosti   do   originalov.   Pieteta,   ki   je   iskrena   in   predvsem resnična. Stane, hvala za poučno avtorsko provokacijo in tvoj umetniški doprinos k Evropskemu letu kulturne dediščine. Bojan Pavšek, oblikovalec vizualnih komunikacij in arhitekt